niedziela, 17 października

Żywienie dzieci

Organizmy dzieci są małe i jeszcze nie zawsze w pełni rozwinięte, dlatego tak ważne jest odpowiednie żywienie dziecka. Dzięki temu będzie ono zdrowe, szczęśliwe i jego rozwój będzie na odpowiednim poziomie.

Niewiele osób wie, że żywienie dziecka wpływa w konkretny sposób na jego przyszłość, a konkretnie na jego zdrowie oraz przyzwyczajenia. Jeśli od małego będzie podawana odpowiednia i zbilansowana dieta, to dziecko do niej przywyknie i będzie stosowało ją na pewno przez większość swojego życia. Oczywiście od takiej reguły są wyjątki, ale warto próbować.

W jaki sposób powinno wyglądać żywienie dziecka?

Główną zasadą jest to, aby menu dziecka posiadała dużo posiłków, ale w małych porcjach. Ważne jest również to, aby w diecie w odpowiedniej ilości pojawiały się warzywa oraz owoce, np. w postaci soku, jeśli dziecko woli w taki sposób spożywać witaminy.

Poza tym dieta dziecka to przede wszystkim: śniadanie, pożywne II śniadanie, obiad, podwieczorek oraz lekka kolacja.

Pierwszy posiłek dziecko powinno zjeść w odpowiednim i niedługim czasie po przebudzeniu, natomiast kolacja nie powinna być “ciężka”, ani podawana zaraz przed pójściem spać.

Odpowiednie proporcje

Żywienie dziecka powinno mieć odpowiednie proporcje w każdej z tych grup:

  • mięso, drób, ryby,
  • mleko i przetwory mleczne,
  • warzywa i owoce,
  • produkty zbożowe,
  • tłuszcze roślinne.

W menu należy zawrzeć dużo surowych i lekko podgotowanych warzyw, a także owoców. Ograniczyć należy tłuszcze nasycone (głównie pochodzenia zwierzęcego), więc należy podawać mniej mięsa, wędlin i tłustych serów, a natomiast więcej ryb i chudego drobiu.

Do przygotowywania potraw najlepiej używać olejów roślinnych lub oliwy, zaś do smarowania pieczywa, wartościowych odżywczo miękkich margaryn, bez szkodliwych izomerów trans. Należy przede wszystkim ograniczyć słodycze i sól.

Skąd brać przepisy na posiłki dla dziecka?

Wielu rodzicom bardzo często po prostu brakuje pomysłów do tego, aby tworzyć i gotować zdrowe posiłki, które zasmakują dziecku. Na szczęście jest wiele różnych przepisów dostępnych w wielu miejscach, więc zawsze można po nie sięgnąć.

A co, jeśli dziecko jest “niejadkiem”?

Dorośli również mają smaki, których nie są w stanie zjeść, dlatego dziecku nie należy na siłę nic podawać. Oczywiście unikanie jedzenia przez dziecko jest niepokojącym objawem, dlatego trzeba znaleźć zdrowe produkty, które dziecku smakują oraz warto troszkę “poszaleć” na talerzu. Dla dziecka wygląd posiłku ma znaczenie, a im bardziej jest kolorowo, tym lepiej. Pomóc może też fantazyjne ułożenie posiłku w różne wzory.